Bilder från SFI evenemang

Kontaktuppgifter

Svenska Finlands Idrottsförbund r.f.
Nokiavägen 2-4
00510 Helsingfors
FINLAND

tfn +358-9-701 02245
fax +358-9-701 4927

sfi(at)idrott.fi

FO-nr. 0252163-5

Förbundssekreterare:
Björn Almark
bjorn.almark(at)idrott.fi
gsm +358-40-566 9181

Sportchef:
Petra Stenman
petra.stenman(a)idrott.fi
+358 40 7234777

Inloggning

Nyckeln till framgång – planering, dokumentering, uppföljning

30.03.2017 kl. 08:39

Idrottaren lägger ner en hel del tid på träning och tränaren ibland nästan lika mycket på att närvara på träning eller att planera träningspass. Hur mycket ska man träna för att nå toppen? En del studier visar att det behövs 10 000 timmar träning, andra på systematiskt tränande i tio år. Hur som helst är det väldigt mycket arbete. Arbete som behöver planeras och även till en viss grad dokumenteras för att kunna ställa upp nya mål.

På tränarutbildningar lär man sig konsten att göra upp en årsplan för sina idrottare. Den kan se ut på många sätt, men grunden är att man tänker minst ett år framåt och sätter upp ett mål för säsongen. Därifrån börjar man bryta ner året från sitt huvudmål.

En friidrottstränare kan börja med att skriva in viktiga tävlingar i sin plan, därefter planera in läger och sedan träningsperioder genom att vrida klockan bakåt från sommaren mot den träningshöst man håller på att inleda. Man skriver ner egenskaper som behöver upprätthållas, som behöver förbättras, och funderar på konkreta övningar som kan användas under olika träningsperioder.

Vara öppen för självkritik

Idrottarens uppgift är förutom att träna, även att bokföra vad som tränats. Människans minne är nämligen selektivt, och man minns kanske till och med fel. På en tränarkurs var det en före detta idrottare som fick i uppgift att analysera det som hade tränats under aktiva karriären. Slutresultatet blev något helt annat än vad personen kom ihåg att den hade utfört och förvåningen var stor. Men det blev ett praktexempel på att vi minns det vi vill minnas. Idrottaren kom bra ihåg hårda och roliga träningar, men hade till exempel glömt hur mycket tid den hade lagt ner på att bygga upp sin allmänkondition på olika sätt.

Idrottaren bör också vara intresserad av att ta del av eller till och med vara med i och planera sin årsplan och att dokumentera den träning som görs. Det gör det enklare för tränaren att göra ändringar i programmet, när allt inte går som man planerat.

”Ingen segrare tror på tillfälligheter” har Nietze sagt. Framgång är bland annat resultatet av systematisk planering och utförande, noggrann uppföljning och analys. Men detta förutsätter även att idrottaren i sin vardag har funderat på svåra frågor som ”vad vill jag?” och ”hur kommer jag dit?”.

För att nå framgång bör tränaren kunna vara öppen för utveckling, uppdatering och självkritik. För idrottaren bör tränaren kunna stå för perspektivet och stödet i idrottarens karriär. Ibland behövs mera broms och ibland behövs mera fart. Tränaren bör komma ihåg att idrottaren har en idrottskarriär – tränaren har många.

Finns många fallgropar

Det finns således många fallgropar på vägen till toppresultat, och planeringen är bara en del av allt det här. Men jag vet att om man lägger ner tid på planering och är lyhörd som tränare, så kan man undvika många misstag. Ett ordspråk säger ”Failing to plan is planning to fail” – och det håller jag helt med om. Det att man skriver ner hur man tänkt gå tillväga gör att man automatiskt ställer in siktet rätt.

Under de år som jag fått verka som tränare har jag gjort en hel del misstag, men även lyckats med många saker. Några konstateranden har växt sig starkare hela tiden. Nämligen det att varje idrottare är unik. Någon är snabbare, någon starkare, någon uthålligare, men alla kan ändå nå samma mål. Det fina är att varje idrottares väg är olika och oftast är det omöjligt att på förhand säga vem som kommer att ”lyckas”!

Kom ihåg att ”talang” är ett vitt begrepp. De fysiska förutsättningarna måste gå hand i hand med de psykiska och därför bör den mentala träningen gå hand i hand med förverkligande av träningen. Många gånger förverkligas den mentala träningen via den fysiska eller tvärtom.

Kom ihåg att du aldrig blir fullärd som tränare, men med intresse och äkta engagemang kommer man långt! Men för att sammanfatta allt: inget händer av en slump.

Petra Stenman
Sportchef
Svenska Finlands Idrottsförbund r.f.

Petra Stenman